PROGRAM:

Tropami Wysockiego
– pieśni narowiste
Śladem Bułata Okudżawy

Wieczór rosyjskich
bardów

Przerwany lot -
spotkanie z Wysockim

Barwy

Romantico po rosyjsku

Między Ukrainą a
Podlasiem

Piesni Okudzawy i
podolskie piesni zydowskie

Romanse i ballady

Banditen songs

Flamenco

Rajskie jabłka

Muzyczny list z Moskwy
PianoBar
Rock and Pop
Do nieba schody
Inne projekty

 


RAJSKIE JABLKA

Autor: Raszyd Tuguszew
Przeklad: Robert Worsztynowicz
Rezyseria: Zanna Gierasimowa
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Lewinska
Wystepuja: Zanna Gierasimowa i Evgen Malinovskiy
Montaz projekcji: Tadeusz Perkowski, Adam Tarasiuk
Premiera: 25 Stycznia 2007

kliknij, żeby powiększyć
Szkic, próba opisu twórczosci i zycia Wlodzimierza Wysockiego, z wieloma kultowymi w Polsce jego piosenkami, calosc w wykonaniu dwójki rosyjskich artystów Zanny Gierasimowej i Evgena Malinovskiy`ego grajacych od jakiegos czasu i koncertujacych w Polsce. Sztuka grana jest od dawna z powodzeniem w Moskwie przyciagajac rzesze widzów. W tekscie i spektaklu wiele odniesien do Polski a takze próba umiejscowienia kariery i fenomenu Wysockiego na tle wspólczesnej mu historii Rosji.
kliknij, żeby powiększyć
Spektakl jest próba przyblizenia kultowej postaci Wlodzimierza Wysockiego widzom, zarówno z pokolenia, dla którego Wysocki byl wazna postacia, jak i - a moze przede wszystkim - z pokolenia, dla którego jest on tylko nieznana legenda. Odniesienia biograficzne sa tylko pretekstem do siegniecia do klimatu tamtej wspólczesnosci, w której osoba tak oryginalna, jak Wysocki - istniec mogla i musiala w nieustannym konflikcie z rzeczywistoscia, co mialo swoje konsekwencje równiez dla zycia osobistego. Ciagle poszukiwania, zarówno w zyciu prywatnym, jak i zawodowym, a przede wszystkim w bogatej twórczosci, owocowaly stalym, wyczerpujacym napieciem, które doprowadzilo do tragicznego finalu. Spektakl oddaje te stany, tak dramatyczne i brzemienne w skutki, w kontekscie zarówno osobistym, jak i twórczym. Nie bylo tak - co jawi sie na scenie - ze Wysocki chronil sie od presji rzeczywistosci w wewnetrznej emigracji. To byl czlowiek o ogromnej wrazliwosci, lecz przede wszystkim niezmordowany wojownik o prawde. Jego osobiste perypetie, zwiazki z róznymi kobietami, problemy z wladza i srodowiskiem teatralnym - sa pochodna jego bezkompromisowosci i oddaniu prawdzie, tak jak on ja rozumial. To jego rozumienie bliskie bylo jego wspólczesnym, którzy kochajac go traktowali jako wyraz swojego stlamszonego sumienia. W warstwie artystycznej spektakl stanowi dialog Wysockiego z losem, personifikowanym przez postacie bliskich mu kobiet, które wspominajac minione, daja swiadectwo zlozonosci tego losu. Piosenki, wykonywane w trakcie spektaklu, nie sa prosta ilustracja, lecz stanowia swoisty komentarz do tego dramatu, jakim byl los artysty, uwiklanego w dramat swojego czasu. I wreszcie, co jest moze najwazniejsze - spektakl jest w oczywisty sposób projekcja uniwersalnosci twórczosci Wysockiego i jego losu - losu artysty i czlowieka, który bierze sie za bary z rzeczywistoscia, placac za to cene najwyzsza.

Eva Goc, Manager
+48 728 894 044
evart@evart.pl

ARTYŚCI: